• يکشنبه ١٢ آذر ١٤٠٢-١١:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠٢٨
صادقی تذکر داد:2-197

ایجاد عارضه های ترافیکی بدون پشتوانه های مطالعاتی

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایجاد عارضه های ترافیکی بدون توجه به پیوستها و مطالعات ترافیکی، فقط موجب نارضایتی شهروندان خواهد شد. این در حالی است که چنین عارضه هایی، تنها حجم ترافیک را افزایش می دهد؛ در حالی که ما باید در فکر کاهش ترافیک باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی، در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا گفت: ابتدا حضور ریاست سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی معلولان و تکریم توانیابان را ارج می نهم و امیدوارم این حضور منشا خیر و برکت برای این قشر عزیز از جامعه شود. 
صادقی در ادامه و طی تذکری گفت: در حالی که در دو سال گذشته نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران بر انتقال نمایشگاه های پر مخاطب از داخل شهر تأکید داشته اند و این مهم  را از مراجع ذیصلاح مطالبه کرده اند؛ در اقدامی بی سابقه مرکز فروش لوازم خانگی در جنوب شرق پایتخت افتتاح می شود و جمعه سیاه ترافیکی را برای مردمان و ساکنان این محل رقم می زند. 
وی افزود: راه اندازی مجموعه ای بنام سرای ایرانی در منطقه 15 شهرداری تهران باعث شد که جمعه 10 آذر به جمعه سیاه ترافیکی در جنوب شرق تهران تبدیل شود. 
صادقی ادامه داد: سه راه افسریه، بزرگراه های آزادگان، امام علی (ع) و امام رضا(ع) دارای گره های ترافیکی است که باید برای حل آن به دنبال چاره ای باشیم. ولی متأسفانه راه اندازی مجموعه ای با این وسعت در یک منطقه شلوغ ترافیکی بدون توجه به پیوست های ترافیکی، ترافیک در این منطقه را چند برابر کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بر اساس گزارش شهروندان، جمعه 10 آذرماه ترافیک در این منطقه به حدی بالا رفته بود که مسیر 5 دقیقه ای در 40 دقیقه طی شده است و علت این ترافیک شدید و چندین کیلومتری در محدوده سه راه افسریه، راه اندازی مجموعه سرای ایرانی بوده است.
وی همچنین افزود: بهره برداری از این مجموعه با حمایت شهردار منطقه 15 اتفاق افتاده و این در حالی است که هیچ گونه پیوست و مطالعه ترافیکی برای آن لحاظ نشده است.
صادقی خاطر نشان ساخت: شهرداری در سال 97 و بر اساس تبصره دوم مصوبه «الزام شهرداري تهران به شناسايي و رفع گره‌هاي ترافيكي و نواقص هندسي معابر و بزرگراه‌ها» ملزم شد که «فرآيند بررسي و تحليل گلوگاه‌هاي ترافيكي را در كميته‌هاي تخصصي شبكه معابر و كميته تخصصي مهندسي ايمني معاونت حمل و نقل و ترافيك مورد بازنگري قرار داده و در صورت لزوم با هدف تسريع و چابكي، فرآيندهاي تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها را اصلاح نمايد.» در صورتی که شهرداری منطقه 15 بدون توجه به این مصوبه و با تصمیم به راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی  در سه راه افسریه، عملا تمام تلاش خود را برای افزایش ترافیک انجام داد!
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر طبق ماده دوم مصوبه «الزام شهرداري تهران به استفاده از نتايج مطالعات عارضه سنجي ترافيك قبل از صدور پروانه براي ساختمان‌هاي با نرخ سفرسازي بالا (بزرگ مقياس)» در سال 1399، «شهرداري تهران مكلف است نسبت به تهيه دستورالعمل انجام مطالعات عارضه‌سنجي ترافيكي ساختمان‌هاي با كاربرد‌هاي موضوع اين مصوبه در سطح شهر تهران و فرآيند بررسي آنها حداكثر ظرف مدت يك (1) ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين مصوبه اقدام و پس از تأييد توسط كميته فني مذكور، نسبت به ابلاغ آن جهت اجرا اقدام نمايد.» اگر شهرداری این اقدام را به انجام رسانیده بود؛ امروز شاهد راه اندازی مجموعه ای بزرگ در محلی کاملاً نامناسب نبودیم.
صادقی گفت: این در حالی است که اصولاً ابر فروشگاه های ارایه لوازم خانگی عمدتاً خارج شهر قرار دارند. ولی اکنون  یک ابر فروشگاه که شاید از فروشگاه های خارج شهر هم بزرگتر است؛ در یکی از پر تراکم ترین محلات و مناطق تهران ایجاد می شود.
وی همچنین افزود: مشکلات برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در محل دائمی نمایشگاه ها که جای خود؛ بزرگراه شهید چمران و به تبع آن بزرگراه های شاهراهی نظیر نیایش(آیت الله هاشمی رفسنجانی) ، شهید مدرس، شهید صدر و .. به حالت قفل شدن در می آید. یعنی زندگی میلیون ها شهروند تهرانی مختل می شود. در کنار این ها  برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی را از یاد نبریم. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: حال یک ابر فروشگاه که یقیناً پر مخاطب است و در طول ایام هفته، ماه و سال مخاطبان بسیاری هم خواهد داشت و کما اینکه خرید از این فروشگاه مصادف با انتقال بار خواهد بود را در یکی از شلوغ ترین و پر ترافیک ترین مناطق تهران راه اندازی شده است. این یعنی قفل شدن رینگ ترافیکی جنوب شرق پایتخت برای ابد.
صادقی در ادامه گفت: باتوجه به موارد فوق، سه تکلیف زیر را از شهرداری می خواهم:
۱- از شهرداری گزارش اجرای مصوبات فوق را درباره مجموعه سرای ایرانی ارائه نماید تا مشخص شود چه نهادی و با چه منطقی اجازه راه اندازی چنین مجموعه بزرگی را در سه راه افسریه صادر کرده است. 
۲- شهرداری وضعیت تأمین پارکینگ این مجموعه را برای شهروندان شفاف سازی نماید تا مشخص شود علت ترافیک سنگین، عدم تأمین پارکینگ مناسب است یا سایر موارد.
۳- شهرداری مشخص نماید درحالی که ما به دنبال محدود کردن تبلیغات برای نمایشگاه‌ها هستیم، با چه منطقی تابلوهای تبلیغاتی متعددی را به این مجموعه اختصاص داده است تا در ترافیک‌های ایجاد شده، بیش‌ از پیش شریک باشد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: